Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk groot ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Welk groot ras?

Ongelezen bericht door Belle »

Renske schreef:Een duidelijk antwoord over de leonberger. Ik heb namelijk ook wel gehoord dat het geen gezond ras is, maar ben er niet in thuis om er iets over te zeggen.
Hoe zit het dan eigenlijk met de Estrela?
Een Estrela is mooi. Maar ik weet eigenlijk niets over het karakter. Ik heb het idee dat ze wat minder sociaal zijn, maar misschien heb ik het mis hoor.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Belle
Zeer actief

Tamara. schreef:Ik zou ook zeker kijken naar de engelse mastiff :wink: ik vind ze geweldig! Ze hebben humor, zijn onverstoorbaar, op een leuke manier eigenwijs en varen hun eigen koers :mrgreen: degene die ik ken, zijn makkelijk voor mensen en honden. Als ze je niet leuk vinden, ben je lucht voor ze maar dat is het ook.
Het is in ieder geval een hond die me qua uiterlijk heel erg aanspreekt. Ik ga er eens wat meer informatie over zoeken.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Volgens mij zit het met de gezondheid van de Grote Zwitser juist wel goed, zoveel is er juist niet mee gefokt. Ze hebben wel dat rustige grote honden karakter wat jou dan aanspreekt denk ik.

In de Hondenmanieren van november stond een heel stuk over de Kuvasz met leuke beschrijving en hele aantrekkelijke foto's.

En de Landseer? Weet ik over de gezondheid niets van maar ik vind ze veel leuker dan de Newfy.

*stomme fout :boos:
Laatst gewijzigd door *Esther op 25 nov 2012 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Roo
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roo »

Mastin Espanol? Grote en mooie honden, maar er zit volgens mij wel veel verschil in karakters.
Ik doel dan eigenlijk op zo'n lieverd als deze; http://ace-charity.org/zoek_detail.php? ... 264&taal=1

*dit haal ik net van de rasvereniging ( http://mastin-espanol.rasvereniging.org/)

Gebruik: Familehond en waakhond. Deze hond heeft een zekere voorkeur voor het buitenleven, maar kan binnenshuis ook uitstekend aarden. Ideaal is een dagelijkse afwisseling van binnen- en buitenactiviteiten.

Gezondheid Er is bij dit ras nog geen grootschalige gezondheidsenquete geweest. Hoewel het ras een achtergrond als werkhond heeft, moet met “moderne” kwalen rekening worden gehouden. Het gemiddelde HD-rapport is goed, met uitschieters naar boven en beneden.

Aard: Zachtmoedig, intelligent en eigenzinnig. Absoluut ongeschikt voor pakwerk/manwerk , hondengevechten of vergelijkbare activiteiten. Wie op zoek is naar een “stoere” hond moet nog maar even verder zoeken, want bij de Mastín Español zal hij het niet vinden.

Bijzonderheden: De Mastín heeft een zware blaf, die ver kan dragen. Hoewel hij van nature een redelijk hoge blafdrempel heeft, moet bij de opvoeding het blaffen zeker niet aangemoedigd worden.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Volgens mij zijn Grote Zwitserse Sennenhonden juist gezond. Absoluut niet te vergelijken met de Berner. Ik geloof dat de gemiddelde levensverwachting rond de 11 jaar ligt.
Ik had er toevallig twee in de groep op cursus, heerlijke onverstoorbare beesten en voor de duvel niet bang! Als ik het zo lees wel precies wat je zoekt.
Belle
Zeer actief

Er komen leuke rassen voorbij. Mastin Espagnol klinkt ook goed. Landseer heb ik ook al aan gedacht. Old English Mastiff ga ik me eens verder in verdiepen. En alle witte berghonden vind ik ook erg leuk, maar wilde eigenlijk even geen witte, omdat die me teveel aan Belle doet denken. Maar misschien denk ik daar over een tijdje weer anders over.
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Een Mastin de los Pirineos (Pyreneese Mastiff) is volgens mij ook wel iets voor jou. :ok:
Belle
Zeer actief

Dapper schreef:Een Mastin de los Pirineos (Pyreneese Mastiff) is volgens mij ook wel iets voor jou. :ok:
Zeker wel. Maar volgens mij zie je die weinig in Nederland.
Belle
Zeer actief

Jion schreef:SOS-strays heeft altijd wel een aantal mastin espagnols ter adoptie staan.
http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-adoptie.html
Daar moet ik nu ook maar niet kijken :)
Belle
Zeer actief

Jion schreef:
Belle schreef:
Jion schreef:SOS-strays heeft altijd wel een aantal mastin espagnols ter adoptie staan.
http://www.sos-strays.nl/nederlands/nl-adoptie.html
Daar moet ik nu ook maar niet kijken :)
Gewoon de link bij je favorieten zetten en over een paar maanden eens openen. :J:
Ja, heb ik gedaan.
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger

Ongelezen bericht door pinguin20 »

Ayla komt bij bri-Jos home vandaan, leuke fokker waar we nu nog steeds contact mee hebben en altijd vragen kunnen stellen. In Oss zit ook een fokker, niet zo ver weg als je eens met een fokker zou willen praten. Daar hebben wij voor het eerst kennis gemaakt met het ras.
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
aragoleon
Actief
Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door aragoleon »

Belle schreef:
Dapper schreef:Een Mastin de los Pirineos (Pyreneese Mastiff) is volgens mij ook wel iets voor jou. :ok:
Zeker wel. Maar volgens mij zie je die weinig in Nederland.
Weinig en er wordt weinig mee gefokt, wellicht komend jaar. (Dat trekken met de baas gaat overigens over!) En wat de Español betreft: besef heel goed dat de mixen die via SOS c.s. worden aangeboden geen Españols zijn doch kruisingen van (vaak F2 aan een zijde) met allerlei soorten, waaraan niets voorspelbaar is. Menig (zuiver) Español kan wel los maar hun gedrag is en wordt niet dat van een retriever.
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Een berner sennen of leonberger past wel goed in jouw beschrijving.
Belle
Zeer actief

Inge O schreef:
Belle schreef:
Frenk schreef:Ik zou niet wachten :19: Als je er nu tegenaan loopt, dan heeft dat een reden :pffff: :mrgreen:
Ik ben verstandig, ik ben verstandig, ik ben verstandig (zeg ik de hele tijd tegen mezelf) :mrgreen:
'zalig de simpelen van geest' :F: :F:
Aan Rob heb ik ook niks, zegt hij vanavond: "weet je al een naam dan?"
Maar ik ben nog steeds verstandig :pffff:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Belle schreef:
Inge O schreef:
Belle schreef:
Frenk schreef:Ik zou niet wachten :19: Als je er nu tegenaan loopt, dan heeft dat een reden :pffff: :mrgreen:
Ik ben verstandig, ik ben verstandig, ik ben verstandig (zeg ik de hele tijd tegen mezelf) :mrgreen:
'zalig de simpelen van geest' :F: :F:
Aan Rob heb ik ook niks, zegt hij vanavond: "weet je al een naam dan?"
Maar ik ben nog steeds verstandig :pffff:
Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft, dus gaan kijken :wink:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

die pups liggen vlakbij waar ik woon, zal ik even voor je gaan kijken? :mann:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

Als ik een grote hond zou willen dan zou ik absoluut voor een Landseer gaan :cheer:
Vriendin van mij heeft er 2 en zijn echt super :I:

Als je meer info wilt kan ik haar mail adres wel even doorzetten.
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Belle schreef:
Rita schreef:Of een Oud Duitse herder :cheer:

Grote hond, zacht karakter en zo lief voor kids :cheer:
Ik vind Oudduitse herders prachtig. Mijn vriendin heeft er een en dat is een geweldig leuke, mooie en lieve hond, maar helaas best wel krakkemikkig :(.
Bovendien vallen herders voor mij niet onder de grote honden :)
Dan heb je nog nooit een Shiloh gezien. :mrgreen:
Jade (teef) is 72 cm. Tenminste, dat was ze ruim een half jaar geleden. Ik denk dat ze zo rond de 73-74 zit nu.
En ze zijn gezond. :ok:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Belle
Zeer actief

Oudduitse herder of Shiloh gaat het niet worden. Was even vergeten dat Rob bang is voor herders.
Rita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rita »

Belle schreef:Oudduitse herder of Shiloh gaat het niet worden. Was even vergeten dat Rob bang is voor herders.
Jammer, want de Oud DH is toch wel een zeer lieve hond.
Zeer trouw en wakzaam over de gehele roedel, inclusief de baasjes en gezinsleden.
Afbeelding
lonneke
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door lonneke »

Marjolein je hebt pb :cheer:
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
Afbeelding
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Belle schreef:Naast het gemis van Belle zelf, merk ik dat ik het ook wel mis om een grote hond te hebben. Op termijn (nadat we in mei naar Indonesie zijn geweest), zal er waarschijnlijk wel weer een grote hond bij komen. We hebben dus nog de tijd, maar ik ben me vast een beetje aan het oriënteren en suggesties zijn welkom.
Wat we zoeken is een groot ras dat redelijk gezond is. Sociaal t.o.v. mens en dier vind ik ook belangrijk. Een beetje eigenzinnig vind ik geen probleem, hoewel ik honden wel los wil kunnen laten lopen.
Voor Belle (kruising sint Bernard x Pyreneese berghond) hebben we Leah gehad (kruising sint Bernard x Leonberger). Wat me in allebei aansprak was de gemoedelijkheid, de onverstoorbaarheid, de aanhankelijkheid en trouw zonder slaafs gehoorzaam te zijn, het kalme rustige karakter binnen, maar de speelsheid buiten.
Ik kwam zelf uit op een Leonberger, maar heb geen idee hoe het met de gezondheid van dat ras gesteld is.
Het kan ook heel goed dat het weer een kruising gaat worden, als we ergens tegenaan lopen tegen die tijd, maar ben ook wel benieuwd of er nog rassen naar voren komen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.
Ik kan me je keuze erg goed voorstellen. Grote honden met dikke vachten hebben vaak zo'n heerlijke uitstraling en goedmoedig voorkomen. Daarbij hun redelijke rustige karakter en ach, eigenzinningheid maakt het ook best weer een uitdaging. Een perfect luisterende hond is ook weer geen uitdaging, toch?

Ik zou zelf voor een mix berghond gaan, maar dan niet 1 van de moeilijkste rassen uitkiezen. Dus geen Kangal of Bergamasso.
Een Kuvacz, Tatra, of Pyereneer kan beter, die worden de laatste tijd iets makkelijker qua karakter, maar laat je goed voorlichten. Er zijn nog steeds scherpe lijnen verkrijgbaar.
De Leonberger word al iets minder qua gezondheid, maar ook in deze scheelt de lijn. Laat je gewoon goed informeren, of anders iets met een New Foundlander erin?
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

ff meelezen hier.
Schrik me wel een hoedje over de gezondheid van de Leonberger, had ik graag willen nemen na Zaar :(
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Ellen Bas en pien
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniël.

Ongelezen bericht door Ellen Bas en pien »

Ik kwam laatst een Estrella tegen ,dacht dat het een leonberger was. ..Foutje.
Schijnbaar komen ze niet veel voor in Holland.
Een mooie rustige hond.
Belle
Zeer actief

Marja schreef:ff meelezen hier.
Schrik me wel een hoedje over de gezondheid van de Leonberger, had ik graag willen nemen na Zaar :(
Toevallig moest ik ook nog aan jou denken bij het openen van dit topic. Zara is toch een Mastin de los Pirineos? Vind ik ook een geweldige hond om te zien. Het karakter en de gezondheid weet ik dan weer weinig van, misschien kun jij er wat meer over vertellen.
aragoleon
Actief
Contacteer:

Ellen Bas en pien schreef:Ik kwam laatst een Estrella tegen ,dacht dat het een leonberger was. ..Foutje.
Schijnbaar komen ze niet veel voor in Holland.
Een mooie rustige hond.
toch is het bij de clubleden van de Estrela (geen sterretje!) nog maar de vraag of deze hond wel in een land als Nederland thuis hoort! Veel incidenten en moeilijk controleerbare honden, in een aantal gevallen ook nog eens dragers van een hartaandoening.
aragoleon
Actief
Contacteer:

Belle schreef:
Toevallig moest ik ook nog aan jou denken bij het openen van dit topic. Zara is toch een Mastin de los Pirineos? Vind ik ook een geweldige hond om te zien. Het karakter en de gezondheid weet ik dan weer weinig van, misschien kun jij er wat meer over vertellen.
Onze honden, waarvan onze oudste degene is die in zijn puberdagen mij wel eens door Hatertse Vennen trok, zijn zachtaardig, knuffelig voor bekenden en mensen die geen kwade gedachten hebben, doch extra alert tov personen met slechte bedoelingen. Het zijn de zachte reuzen onder de kuddebewakers, maar bij onraad staan ze hun mannetje/vrouwtje. absoluut betrouwbaar, stabiel, speels en ook nog eens niet veeleisend. Gezondheid: de ouwe baas is 9, zijn vader werd 10 en de moeder op één maand na 12. In het algemeen minder last van maagtorsies, HD wordt door serieuze mensen als aandachtspunt genomen even als ED. Mogelijk problemen met vacht (ruien, moeilijk droog te krijgen) Hartklachten komen weinig voor. Wel verdienen zij ruimte om te kunnen leven: een groot stuk grond waar zij mogen waken.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Een Newfoundlander past wel bij jouw beschrijving wat je zoekt.
Belle
Zeer actief

aragoleon schreef:
Belle schreef:
Onze honden, waarvan onze oudste degene is die in zijn puberdagen mij wel eens door Hatertse Vennen trok, zijn zachtaardig, knuffelig voor bekenden en mensen die geen kwade gedachten hebben, doch extra alert tov personen met slechte bedoelingen. Het zijn de zachte reuzen onder de kuddebewakers, maar bij onraad staan ze hun mannetje/vrouwtje. absoluut betrouwbaar, stabiel, speels en ook nog eens niet veeleisend. Gezondheid: de ouwe baas is 9, zijn vader werd 10 en de moeder op één maand na 12. In het algemeen minder last van maagtorsies, HD wordt door serieuze mensen als aandachtspunt genomen even als ED. Mogelijk problemen met vacht (ruien, moeilijk droog te krijgen) Hartklachten komen weinig voor. Wel verdienen zij ruimte om te kunnen leven: een groot stuk grond waar zij mogen waken.
Volgens mij ben ik je dan weleens tegengekomen in de Hatertse vennen :)
Een groot terrein heb ik niet, dus dat gaat het niet worden dan.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

aragoleon schreef:
Belle schreef:
Mijn mastinnetje is toch wat anders :wink: Erg afstandelijk, totaal geen knuffel hond en het liefst alleen en op zich zelf. Zeer waaks!! Nu gaat het wel omdat ze een oudje aan het worden is maar pffff ooit stond ik op het punt haar weg te doen in mijn wanhoop.
Daat eeuwige geblaf, ook de reden dat ik dit waarschijnlijk niet meer neem. Wat ik aan Zaar zo heerlijk vind is dat ze andere honden totaal negeert en alleen maar hoeft te kijken om een opdringere hond weg te krijgen. Super relaxed lopen met haar.
De eerste jaren liep ze ontzettend veel weg, hier komen doet ze pas sinds ze een jaar of 7 is!
Heel erg eigenzinnig wat ik wel kan waarderen :mrgreen:
Mijn man zou wel een mastin reu willen hierna......ik twijfel , voor de goede orde ik ben stapel gek op mijn Zaar hoor :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”