Zal wel komen doordat er meer woorden zijn waarbij je ea schrijft ipv ae en het ea gebeuren een meer automatisme isTara schreef:Zal ook wel een tikfoutje zijn.Nanna schreef:Waarom iedereen altijd leaken ipv laeken schrijft zal mij wel eeuwig een raadsel blijven.smoekie schreef: de Leakense
Mijn "punt" was ook voornamelijk bedoeld als reactie op Marion die eerder stelde dat je van die 33000 euro sociale premies, belasting e.d. zou moeten afdragen terwijl dat niet het geval is (mits je niet ver boven de 20 pups per jaar uitkomt) en dat bedrag dus wel degelijk als "huisvrouw" mag worden "bijverdiend"Naima schreef:Idd, bovendien vind ik het wat raar om als richtlijn een pupprijs van 2000 euro aan te houdenwant verreweg de meeste pups kosten een heel stuk minder. Denk dat 1000 euro per pup meer richting het gemiddelde gaat, of iig meer richting de modus. Dat vermindert de veronderstelde 'winst' al met de helft. Tel daar alle 'manuren' bij die je in een nest stopt en ik denk dat het met die winst nogal meevalt. En natuurlijk zijn er genoeg fokkers die er (veel) aan overhouden maar ik denk dat er ook genoeg fokkers zijn waar dat niet voor opgaat.Tamara/Bayko schreef:Even los van of je met deze bedragen in de juiste richting zit, klopt je berekening sowieso al niet. 5000 euro onkosten per nest = 3 x 5000=15000. Kom je dus op 40000-15000 = 25000 euro, geen 35000. Wat nog steeds heel veel geld is natuurlijk, maar ik betwijfel of de gemiddelde fokker dat echt overhoudt aan drie nestjes per jaar.smoekie schreef:
Ik reageer ook volgens de Nederlandse regeltjes, en ff sTefaniA haar berekeningen aanhoudend maar iets bijgesteld. Laten we zeggen 3 nestjes 20 pups totaal a 2000 euro per stuk, 40.000 euro. Per nestje 5000 euro aan onkosten (wat naar mijn idee idd wel ruim gerekend is), blijft er toch een mooie 35.000 euro over, en nee, daar hoeft inderdaad geen sociale premies over betaald te worden, en ook géén belasting![]()
En zo héél erg uitzonderlijk zijn die bedragen nu ook weer niet. Zeker niet gezien de prijzen van de rassen die ik eerder opnoemde.
Dat het niet zoveel oplevert als bij bijv. de Ridgebacks ja, dat is een vaststaand feit. Maar tóch 4 nestjes per jaar x zeg 4 pups (toch zo ongeveer wel gemiddeld bij bijv een JR) heb je het toch nog over een "leuk" bedragje hoor. Zeker als die nesten er tegelijkertijd zijn of kort op elkaarNanna schreef:Je moet natuurlijk ook grote rassen gaan fokken want die kleine kutrasjes met hun gemiddelde nestgrootte van 3 á 4 pups (als je geluk hebt) dat levert niet op.
Ik stel Ridgebacks voorVaak giga grote nesten en ze liggen momenteel goed in de markt. Pupprijs is hoog.
Als die uit de mode zijn ruim je je hele RR handel op en richt je je op het volgende grote ras dat populair is